Leo Kober
Biografia lui Leo (Leonard) Kober este în mare măsură tipică pentru destinul cosmopolizat al elitelor artistice din Europa Centrală din perioada istorică pe care ilustrul filolog Sextil Puşcariu o definise atât de plastic prin expresia „călare pe două veacuri”. S-a născut în Cehia la Brno (24.09.1876) în timpul „epocii de aur” a monarhiei chezaro–crăieşti. Ca artist şi intelectual s-a format mai întâi la Viena, apoi în capitala Bavariei. Până la izbucnirea războiului mondial dintâi devenit unul dintre cei mai interesanţi reprezentanţi ai graficii austriece moderniste. În 1921 a emigrat în S.U.A. unde s-a şi naturalizat, iar după moarte (New York, 18.09.1932) a intrat într-o prelungă şi nemeritată uitare.
Pictor şi mai ales grafician de mare forţă expresivă, Leo Kober trebuie considerat drept unul dintre cei mai valoroşi „produşi” ai Şcolii particulare de pictură Simon Hollósy şi, prin extensie, ai colonismului temporar băimărean din perioada de pionierat, adică din vremea experienţelor iniţiatice prin care Simon Hollósy a aşezat fundamentele Centrului Artistic Baia Mare.
EDUCAŢIA
Între 1893/1896 a urmat cursuri de desen şi pictură la Academia de arte frumoase din Viena. Apoi s-a mutat la München şi la 16 noiembrie 1896 s-a înscris la Academia regală de arte frumoase sub numărul matricol 1649, în clasa de pictură condusă de Gabriel Hackl. Din anul imediat următor a început să frecventeze sistematic cursurile de desen şi pictură conduse de Simon Hollósy până în 1900.
ACTIVITATEA LA BAIA MARE 1898, 1899
Leo Kober a fost unul dintre cei mai dinamici şi prolifici colonişti participanţi la sezoanele băimărene ale Şcolii Hollósy. În cei doi ani în care a activat, ca student, în grupul Şcolii Hollósy, a realizat un număr neobişnuit de mare de studii, în special în domeniul portretisticii. Dintre acestea, 22 de lucrări au fost expuse, în 1898 şi 1899, la manifestările expoziţionale organizate, la Budapesta şi Baia Mare, de artiştii şi studenţii – colonişti temporari şi permanenţi prezenţi la Baia Mare. Presa epocii a întâmpinat deosebit de favorabil lucrările sale, remarcând îndeosebi abilităţile sale tehnice şi capacitatea de interpretare psihologică a caracterului motivului antro-pomorf.
Este de consemnat faptul că debutul carierei sale expoziţionale este strâns legat de experienţele parcurse în cele două colonii băimărene. Mai mult, studiile efectuate sub îndrumarea lui Hollósy par să fi marcat decisiv evoluţia sa artistică de mai târziu. Se poate aprecia, astfel, că Leo Kober avea să fie unul din primii produşi artistici de importanţă majoră propulsaţi pe orbita internaţională de mediul artistic forjat în cadrul primei perioade a învăţământului instituţionalizat în cadrul coloniei de la Baia Mare.
ACTIVITATEA ŞI CREAŢIA ARTISTICĂ
După încheierea, la München, a etapei formării intelectuale şi profesionale, Kober s-a stabilit pentru mai mulţi ani la Paris. În capitala Franţei, el a lucrat intens în special în domeniul graficii satirice, colaborînd cu diverse ilustraţii la revistele umoristice pariziene Rire şi Assiette au Beurre. Pînă la izbucnirea primului război mondial, Kober a locuit şi activat, consecutiv, la Viena, Budapesta şi Berlin, unde a dobândit o consistentă notorietate îndeosebi prin grafica satirică de filiaţie discret expresionistă. A prezentat trei expoziţii personale la Budapesta, în 1907 (la galeria salonului Könyves Kálmán), 1911 şi 1916.
În 1921 a emigrat în S.U.A., unde s-a stabilit definitiv la New York, obţinând şi cetăţenia americană. Această perioadă a creaţiei sale este puţin cunoscută astăzi. Cunoaştem că a continuat să lucreze în domeniul graficii satirice, colaborând la câteva reviste umoristice americane, precum şi faptul că a realizat un celebru portret al preşedintelui Abraham Lincoln.
Tiberiu Alexa
director, Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»