Valér Ferenczy
Întâiul născut dintre cei trei copii–artişti ai familiei celebrului pictor băimărean Károly Ferenczy (mama, austriaca Olga Fialka a cochetat la rândul ei cu arta), Valér Ferenczy a văzut lumina zilei în Slovacia (la Kremnica, 22.11.1885), s-a stabilit la Baia Mare dimpreună cu familia în 1898. Aici a studiat, s-a căsătorit şi a activat până la sfârşitul anilor 1930, după care s-a stabilit definitiv la Budapesta, unde a activat până la sfârşitul vieţii (23.12.1954).
Valér Ferenczy – Autoportret
Face parte din prima generaţie de artişti băimăreni formaţi profesional în mediul artistic local, creaţia sa timpurie fiind exemplară, în acest context, pentru definirea ambianţei artistice şi a modelului educaţiei artistice activate la Baia Mare în vremea de început a istoriei Centrului Artistic local. În sens stilistic, viziunea sa estetică se aşează undeva la confluenţa impresionismului şi postimpresionismului, dezvoltând un discurs plastic relativ moderat care se situează în zona care a legat şi echilibrat tendinţele mai marcat inovatoare de cele conservatoare, aşa cum s-au manifestat ele în arta băimăreană a anilor 1910-1920.
Valér Ferenczy – Peisaj băimărean, 1923
EDUCAŢIA
Şi-a început studiile de foarte timpuriu, mai întâi în familie sub îndrumarea părinţilor săi, apoi la Baia Mare – mai întâi în ambianţa coloniilor de vară ale Şcolii Hollósy (între 1896-1901), iar între 1902 şi 1906 în cadrul cursurile de desen şi pictură desfăşurate în Şcoala Liberă de Pictură. In paralel şi-a desăvârşit educaţia artistică, timp de aproape cinci ani, în cele mai importante centre universitare europene, frecventând succesiv Academia Regală Bavareză din München (1903), Şcoala particulară berlineză a pictorului secesionist german Lovis Corinth (1904-1905), respectiv Academiile Colarossi şi Julian de la Paris (1906). A audiat cu intermitenţe cursurile Şcolii superioare de arte frumoase de la Budapesta, iar în 1914 a studiat tehnica gravurii la Paris cu H. Peets
Valér Ferenczy – Nud
ACTIVITATEA LA BAIA MARE
Pe parcursul acestei îndelungate perioade de formare intelectuală, Valér Ferenczy a dobândit o temeinică cultură plastică de tip clasic care i-a croit întreaga creaţie pe tiparul unei viziuni moderate, în numele căreia avea să refuze radicalismul modernist care a contaminat elitele generaţiei sale. Revenind anual la Baia Mare, el s-a încadrat în frământata viaţă artistică locală alături de grupul tradiţionalist al adepţilor aşa-zisului “specific pictural băimărean”. Din 1907 a activat independent, în 1911 a participat la fondarea Societăţii Pictorilor Băimăreni, iar în 1912 i s-a atribuit unul dintre atelierele nou construite în Colonia pictorilor.
Valér Ferenczy – Mama artistului
A obţinut cetăţenia română în 1919 şi s-a căsătorit cu pictoriţa Etta Sárossy în 1921, iar între 1926-1927 a predat desenul în cadrul Şcolii Libere de Pictură. Nemulţumiri de ordin personal l-au determinat să demisioneze din Societate în vara anului 1927, după care şi-a predat atelierul şi a părăsit Baia Mare, stabilindu-se definitiv la Budapesta.
Valér Ferenczy – Lectura de seara, 1906
Din întreaga sa carieră artistică, perioada băimăreană s-a dovedit a fi cea mai fructuoasă, Valér Ferenczy desfăşurând o bogată activitate de creaţie în domeniul picturii şi graficii de reproducere (gravurii cu acul). În ciuda efortului de a se sustrage tutelei opresive pe care autoritatea creaţiei părintelui său o exercita asupra conştiinţei publice, creaţia sa a rămas fidelă acelui ideal – realist în spirit, de atmosferă impresionistă, şi moderat postimpresionist în formă şi tehnică picturală – pe care Károly Ferenczy la impus la Baia Mare şi care avea să genereze, în timp, frecvent invocatul clişeu al “stilului picturii băimărene”.
Valér Ferenczy – Curte în Baia mare
Pe de altă parte, prin numeroasele sale participări la expoziţii organizate la Baia Mare şi în principalele centre urbane transilvănene (Cluj – 1921, 1922; Oradea – 1920, 1923; 1924; Satu Mare – 1922, 1926; Timişoara – 1922, 1927, etc.) Valér Ferenczy s-a dovedit a fi fost unul dintre cei mai dinamici artişti băimăreni dinn perioada interbelică, picturile şi gravurile sale reprezentând, astăzi, una din mărcile individuale bine personalizate ale pluralismului artistic şi estetic dezvoltate în mediul Centrului Artistic Baia Mare.
Valér Ferenczy – Ara Pacis 3
Valér Ferenczy – Studiu de nud
Tiberiu Alexa
director, Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»