Image Alt

Traian Bilţiu Dăncuş – Popas în colţ primitor

Traian Bilţiu Dăncuş – Popas în colţ primitor

Datată 1940, lucrarea lui Traian Bilţiu Dăncuş îl reprezintă stilistic şi tematic, autorul fiind cunoscut pentru preocupările sale care gravitează în jurul universului ţărănesc, a celui maramureşean.

Traian Bilţiu Dancuş Popas in colt primitor

Traian Bilţiu Dăncuş – Popas în colţ primitor

Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»

Personajul reprezentat în lucrarea de faţă este analizat cu minuţiozitate şi rigurozitate, printr-o atentă observare a realităţii vizuale. Dar, dincolo de realitatea ofertantă prin detaliile sale particulare, autorul surprinde un univers uman, cu totul special, ale cărui rădăcini, Bilţiu Dăncuş şi le revendică, ca pe o componentă majoră a unei viziuni personale. Ţăranul este pictat în culorile pământului care-i defineşte întreaga sa existenţă şi filosofie de viaţă. Pământul este element asumat organic de fiinţa acestei componente sociale, majoritare, care, desigur, nu se putea să nu trezească simpatia şi interesul artiştilor.

Spre deosebire de Nicolae Grigorescu sau Arthur Verona care, fară îndoială, îţi exprimă simpatia faţă de ţăran investindu-l cu o încărcătură mai mult sau mai puţin idilică, Traian Bilţiu Dăncuş relevă încărcătura psihologică dramatică a personajului care întruchipează o întreagă categorie socială.

Împovărat de ani şi de griji, ţăranul poposit în partea stângă a compoziţiei, este înghesuit în spaţiul plastic, autorul accentuând trăsătura psihologică a personajului.

Un desen la fel de robust ca şi personajul pe care-l reprezintă, într-o uşoară, pesimistă, diagonală descendentă, echilibrată de cealaltă diagonală, cea a băţului, continuă în partea dreaptă cu descendenţa liniilor de fugă ale perspectivei sobei care ne scoate din spaţiul plastic. Neliniştea interioară a personajului se desprinde din acest savant joc al diagonalelor, care contrazic atitudinea relaxată a ţăranului. Privirea acestuia este acoperita de pleoapele care dau să se închidă la căldura sobei din care se întrezăreşte focul, iar mâinile sale grele sunt abandonate, la fel ca şi căciula şi raniţa.

Traian Bilţiu Dăncuş - Popas în colţ primitor

Lucrarea lunii iulie 2012

O excepţională capacitatea narativă a lui Dăncuş, se relevă prin instrumentarea cu ajutorul câtorva elemente motivistice a acestei compoziţii. Personajul aţipit, căciula şi raniţa abandonate la piciorul scaunului, farfuria goală de pe sobă, băţul de călătorie, soba încinsă, toate aceste într-o gamă cromatică reţinută, extrem de restrânsă, ne povestesc despre un ţăran aflat în trecere prin locuinţa modestă a unui semen ospitalier.

Faţa brăzdată şi mâinile puternice ne vorbesc despre o viaţă de muncă. Câteva clipe de odihnă, după un blid de mâncare, între două drumuri, sunt, poate, singura consolare şi resemnare a acestui tandru personaj din Ardealului de Nord al anului 1940. Consolare sau umilinţă? Destindere sau resemnare? Sunt întrebări pe care Dăncuş şi le pune şi ni le pune în legătură cu destinul ţăranului din Ieud, cu siguranţă, parte din sufletul artistului şi al unei întregi naţii.

Un realism asumat cu fiorul conştiinţei unei datorii civice brute şi autentice. Într-o perioadă în care arta românească îşi consuma experienţele şi experimentele avangardei târzii, Traian Bilţiu Dăncuş îţi asuma reţeta realismului, care, versatil, îşi dovedeşte viabilitatea, dintr-o necesitate a artei de a se angaja social şi istoric în consemnarea unei stări sociale a vremii.

Dependenţa de real, a fost şi este la Baia Mare o trăsătură caracteristică principală, indiferent de orientările stilistice sau estetice asumate de către artişti de-a lungul istoriei acestui centru artistic.

 

                                                                        dr. Dorel Topan

Consultant artistic

Comments

  • 10/09/2017
    reply

    László Váradi, Budapest

    Dear Museum4
    I can show you a Aurel Popp’s and a Traian Biltiu Dancov’s painting. Both are original! I can not find much information about them expect of you. May I send you a picture about them?
    Best,

  • 10/09/2017
    reply

    László Váradi, Budapest

    Dear Museum!
    I can show you a Aurel Popp’s and a Traian Biltiu Dancov’s painting. Both are original! I can not find much information about them expect of you. May I send you a picture about them?
    Best,

Post a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Marți-Duminică: 10:00 ‒ 17:00
Accesul ultimului vizitator se face la 16:30
Luni: închis

12 lei – expoziţia permanentă + temporară (tot muzeul)
10 lei – expoziţia permanentă
5 lei – expoziţia temporară
30 lei – ghidaj
20 lei - taxa foto

3 lei – expoziţia permanentă + temporară (tot muzeul)
2 lei – expoziţia permanentă
1 leu – expoziţia temporară
30 lei – ghidaj
20 lei - taxa foto

6 lei – expoziţia permanentă + temporară (tot muzeul)
5 lei – expoziţia permanentă
3 leu – expoziţia temporară
30 lei – ghidaj
20 lei - taxa foto

Sari la conținut