Image Alt

Despre rădăcini și ramuri…

Despre rădăcini și ramuri…

Motto:

Pentru a dezvolta coerent datele unei asemenea picturi constructiv – monumentale, Alexandru Șainelic se supune unui sistem bine pus la punct, de abordare a premiselor, asemănător unui program, foarte evident dominat de nostalgia rigorii.

 (Marius Tătaru, Prin ateliere. Alexandru Șainelic, 1983)

 

Anul acesta, Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» aduce un omagiu deosebit pictorului Alexandru Șainelic (15 iunie 1929, Șomcuta Mare – 12 septembrie 2005, Baia Mare), cu ocazia celebrării a 95 de ani de la nașterea sa. Această aniversare este dublată de aniversarea Zilei Internaționale a Copilului, un eveniment de o importanță specială pentru umanitate.

În acest context, instituția noastră muzeală a ales să expună din patrimoniul său, drept „Exponatul lunii iunie”, tabloul celebrului pictor maramureșean intitulat Omagiu mamei și copilului, o lucrare care reflectă tematica sensibilă și profundă a relației dintre mamă și copil.

Lucrarea este expusă în Sala Rădăcini a muzeului, un spațiu dedicat valorilor și tradițiilor artistice fundamentale care definesc comunitatea băimăreană. Prin acest exponat, muzeul își propune să încurajeze vizitatorii să reflecteze asupra valorilor familiei și relațiilor interumane esențiale.

Alexandru Șainelic… O viață dedicată artei

Pictor remarcabil prin activitatea și longevitatea sa creatoare, Alexandru Șainelic s-a format artistic frecventând şi absolvind Şcoala Medie de Artă, iar apoi Institutul de Arte Plastice «Ion Andreescu» din Cluj Napoca (1950–1956), Secția de Pictură, în clasa profesorului Petru Feier [1].

Încă de la absolvirea învăţământului superior se stabilește definitiv la Baia Mare unde desfăşoară, pe tot parcursul carierei, o intensă activitate în cadrul Filialei Baia Mare a Uniunii Artiştilor Plastici din România şi al Centrului Artistic Baia Mare.

A debutat în 1956 pe simezele Expoziţiei Regionale de Artă Plastică din Baia Mare, moment din care a participat la toate expoziţiile anuale oficiale organizate de Filiala Baia Mare a U.A.P. (Expoziţiile regionale, 1956–1967, Expoziţiile judeţene «Maramureş», 1968–1989 şi, respectiv, Anualele Artelor, 1990–2001).

De asemenea, a avut două expoziţii personale la Baia Mare (1975 şi 1994), cea de a doua fiindu-i organizată de Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» în cadrul ciclului Ghid de artă contemporană.

Mai mult decât atât, lucrările sale au fost selecţionate şi prezentate la Bucureşti în cadrul expoziţiilor naţionale (Anuale de Stat şi Expoziţii republicane) în 1963, 1969, 1974, 1976, 1977, 1979, 1985 şi 1987, iar un număr reprezentativ de lucrări au fost prezentate publicului bucureştean în februarie 1989, în cadrul expoziţiei retrospective, Centrul Artistic Baia Mare 1965–1989.

Creația pictorului Alexandru Șainelic a fost remarcabilă și în mediul artistic internațional, respectiv în expoziții reprezentative de artă românească organizate în Germania (Berlin, 1974), Ungaria (Budapesta, 1992; Gyula, 1982; Nyíregyháza, 1991; Szolnok, 1992), URSS (Ordjonikidze, 1960; Ivano–Frankovsk, 1977 şi 1979), Polonia (Kielce, 1983; Szandomerz, 1980), respectiv Macedonia (Prilep, 1978).

În domeniul artei monumentale a realizat două picturi murale în Baia Mare (Compoziţie, la Clubul Phoenix, 1971) şi Şomcuta Mare (Căminul Cultural, 1974/75), iar între anii 1996–1997 i-au fost incluse numeroase lucrări în secţiunea de artă contemporană a Expoziţiei aniversare «Centenarul Centrului Artistic Baia Mare. 1896–1996».

Începând din 1970 şi până la pensionare (1990), Alexandru Șainelic a activat în cadrul Centrului de Îndrumare a Creaţiei Populare Maramureş în calitate de fondator și organizator al Taberelor anuale de creaţie.

De asemenea, o perioadă îndelungată de timp a fost implicat în organizarea activității comunității artistice din Baia Mare, mai întâi ca membru în biroul de conducere, iar apoi ca preşedinte al Filialei Baia Mare a U.A.P. (1970–1984).

Alexandru Șainelic a fost unul dintre pictorii Centrului Artistic Baia Mare care au reușit să capteze esența umanității în operele sale. Opusul său se caracterizează printr-o profundă sensibilitate și o abordare estetică unică, fiind apreciat atât pe plan național, cât și internațional.

Pictorul a reușit par excellence să aducă în opera sa o sinteză între tradiție și modernitate, situată la intersecția dintre recursul la avangardismul târziu românesc și contemporaneitate, dar păstrându-și întotdeauna amprenta personală inconfundabilă.

Invitație la lectură vizuală…Alexandru Șainelic, Omagiu mamei și copilului

Publicul vizitator este invitat să participe la această lectură vizuală specială, oferindu-li-se oportunitatea de a explora și interpreta opera lui Alexandru Șainelic în maniera operei aperta (Umberto Eco). Astfel, lectura vizuală a tabloului permite fiecărui privitor să descopere detalii subtile și simboluri care dezvăluie complexitatea și frumusețea legăturii dintre mamă și copil. Este o invitație la introspecție și la aprecierea artei nu doar ca un simplu act de contemplare, ci ca un dialog între artist și spectator.

Tabloul intitulat sugestiv, Omagiu mamei și copilului este o lucrare emblematică a artistului, în care se poate observa măiestria sa în redarea emoțiilor umane. Aceasta pictură surprinde un moment intim și delicat, relația profundă și complexă dintre mamă și copil.

În contextul Zilei Internaționale a Copilului, acest exponat capătă o semnificație aparte, celebrând atât copilăria, cât și figura maternă ca simbol al protecției și iubirii necondiționate. În această analiză, vom examina modul în care această lucrare captează esența legăturii materne și o transformă într-un simbol al continuității și al renașterii.

Tema maternității este una universală și atemporală, una dintre cele mai profund reprezentate subiecte în istoria artei. De-a lungul secolelor, numeroși artiști au explorat legătura indisolubilă dintre mamă și copil, prin lucrări care variază de la sacru la secular.

Astfel, una dintre cele mai iconice reprezentări ale acestei iconografii este Madonna Litta (1490) atribuită în general lui Leonardo da Vinci, deși există speculații că ar fi fost terminată de unul dintre elevii săi, pictură care nu doar surprinde esența maternă, ci și explorează aspectele simbolice și estetice ale legăturii dintre mamă și copil. În timp ce, compoziția este înrădăcinată în contextul creștin al Fecioarei Maria și Pruncului Isus, mesajul său de dragoste maternă și protecție este unul care poate fi recunoscut și apreciat în toate culturile și epocile. Pe de altă parte, nu doar că ne oferă o fereastră către sensibilitatea artistică a Renașterii, dar și reamintește de legăturile fundamentale care definesc experiența umană.

Analiza lucrării Omagiu mamei și copilului presupune o abordare multidimensională, concentrându-se pe sensibilitatea analitică, expresivitatea facială și cromatică, dinamica interioară și structura formală.

În compoziția supusă analizei plastice, pictorul demonstrează o sensibilitate analitică remarcabilă în care formele obiectuale sunt esențializate și geometrizate, apropiindu-se de o abstractizare moderată. Personajele sunt reduse la contururi și volume simple, evidențiind esența maternă prin gesturi și posturi hieratice. Această esențializare a formelor este tipică pentru abordările precubiste, în care artistul se concentrează pe structura internă a subiectului, mai degrabă decât pe detaliile exterioare.

Lucrarea este bogată în simboluri tipologice, mamele reprezentând universalitatea și continuitatea vieții. Discursul plastic al pictorului Alexandru Șainelic transcende dogmatismul realismului socialist specific epocii, oferind o perspectivă proaspătă asupra temei maternității. Monumentalitatea compoziției este accentuată de frontalitatea personajelor și de dispunerea lor statică în două frize orizontale și suprapuse, creând un sentiment de gravitate și stabilitate.

Expresivitatea facială este subtilă, dar puternică. Fețele mamelor sunt serene, reflectând calmul și devotamentul matern. Cromatic, lucrarea utilizează un reducționism evident, bazându-se pe tonalități de brun, galben și albastru. Aceste culori sunt alese pentru a sugera naturalețea și spiritualitatea, respectiv contribuie la atmosfera contemplativă a lucrării, permițând privitorului să se concentreze pe esența figurativă și simbolică a compoziției.

Dinamica interioară a lucrării este creată prin modularea planurilor și juxtapunerea formelor. Dispunerea personajelor în spațiul plastic creează un ritm vizual care ghidează privirea de la o figură la alta. Acest ritm este accentuat de structura volumelor și suprapunerea lor subtilă, conferind lucrării o coerență internă și o fluiditate ritmică.

Omagiu mamei și copilului se înscrie în avangardismul românesc târziu, situându-se la limita abstractizării. Alexandru Șainelic, alături de contemporanii săi, precum Ilie Cămărăşan, Iosif Balla, Mihai Olos, Nicolae Apostol, Traian Hrișcă, Walter Friedrich și Traian Moldova care au contribuit la o nouă direcție în arta românească, care depășește constrângerile realismului socialist. Lucrarea reflectă influențele artiștilor avangardiști internaționali (Paul Cezanne, Georges Braque Pablo Picasso), dar păstrează și o identitate distinctă.

Compoziția este statică și închisă, caracteristică ce subliniază hieratismul personajelor. Frontalitatea acestora sugerează o legătură emoțională profundă, atât între ele, cât și cu privitorul. Această abordare creează o atmosferă de sacralitate și introspecție, oferind o viziune contemporană asupra eternului feminin și matern.

Omagiu mamei și copilului de Alexandru Șainelic este o lucrare complexă care prin esențializarea formelor, sensibilitatea analitică și utilizarea simbolurilor tipologice creează o operă de artă monumentală și profundă. Expresivitatea facială și cromatică, dinamica interioară și structura compozițională contribuie la un discurs plastic coerent și emoționant.

Monumentalitatea lucrării este evidențiată nu doar prin dimensiunea fizică, ci și prin simbolurile tipologice folosite. Mama și copilul sunt reprezentați într-o manieră iconică, simbolizând maternitatea ca element sacru și profan în același timp. În această dualitate, Șainelic explorează matricea avangardei și depășește limitele realismului socialist, oferind o perspectivă contemporană asupra temei maternității.

Pictorul folosește simboluri tipologice pentru a sublinia universalitatea și profunzimea legăturii dintre mame și copii. Aceste simboluri sunt integrate într-un discurs plastic coerent, care transcende dogmatismul realismului socialist. Monumentalitatea figurilor și dispunerea lor frontală creează o compoziție de o gravitate sacrală, aducând aminte de recuzita iconografiei bizantine. Această combinație de sacru și profan conferă lucrării o dimensiune atemporală și universală.

Mama reprezintă primul contact al copilului cu lumea, o ființă care își dedică întreaga existență pentru binele copilului. În mitologia și literatura universală, imaginea mamei este adesea comparată cu pământul, fiind izvor de viață, hrănitoare și protectoare. Ea este cea care își asumă responsabilitatea de a aduce pe lume și de a crește un copil, investindu-și toată energia, timpul și dragostea în acest proces.

Sacrificiul mamei începe încă din momentul concepției, când corpul ei se transformă pentru a crea un mediu sigur și nutritiv pentru copil. Odată născut, copilul necesită o atenție constantă și neîntreruptă, iar mama răspunde cu răbdare și devotament, punând adesea nevoile copilului înaintea propriilor dorințe și necesități. Pe măsură ce copilul crește, mama devine o călăuză, un mentor și un sprijin emoțional, oferindu-i încredere și afecțiune necondiționată.

Copilul reprezintă viitorul, fiind simbolul purității, al speranței și al posibilităților infinite. Fiecare nouă viață aduce cu sine promisiunea unui mâine mai bun, a unei lumi în care potențialul uman se poate manifesta în cele mai frumoase forme. Prin ochii unui copil, lumea este un loc plin de minuni și descoperiri, iar inocența și curiozitatea sa sunt surse de inspirație și învățare pentru adulți.

Copilăria este o etapă crucială în formarea caracterului și a personalității individului. În această perioadă, influența mamei este esențială, ea fiind cea care modelează valorile, comportamentele și atitudinile copilului. Prin exemplul său, mama insuflă copilului încredere, respect și iubire, pregătindu-l pentru provocările vieții adulte.

Dinamica interioară a lucrării este creată prin modularea planurilor și suprapunerea formelor. Ritmul compozițional rezultă din dispunerea atentă a personajelor în spațiul plastic, ghidând privirea de la o figură la alta într-o mișcare fluidă și armonioasă. Această juxtapunere de forme și structura volumelor adaugă o profunzime și o coerență internă compoziției.

Structurarea volumelor este esențială în Omagiu mamei și copilului. Astfel, fiecare figură este redată într-o manieră robustă și clară, evitând deconstrucția formelor. Această abordare solidă subliniază stabilitatea și permanența legăturii dintre mame și copii. Volumetria distinctă a personajelor contrastează cu tendințele avangardiste de deconstrucție, menținând o claritate și o integritate formală.

Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» încearcă, prin această dublă omagiere, să creeze un eveniment cultural însemnat, ce onorează memoria unui mare artist român și celebrează, în același timp, inocența și frumusețea copilăriei.

Omagiul dedicat lui Alexandru Șainelic prin exponatul lunii iunie, Omagiu mamei și copilului, oferă vizitatorilor o experiență profundă și emoționantă, un prilej de reflecție asupra valorilor fundamentale care ne unesc ca oameni. Lucrarea este, în esență, o celebrare a vieții, a iubirii necondiționate și a speranței. Mama, cu sacrificiul și devotamentul ei, și copilul, cu inocența și potențialul său, reprezintă pilonii pe care se clădește viitorul umanității. În această relație profundă și complexă, se reflectă însăși esența existenței umane, iar recunoașterea și aprecierea acesteia sunt acte de profund respect și gratitudine.

Aceasta este o oportunitate rară de a explora arta într-un context care îmbină trecutul cu prezentul, tradiția cu modernitatea și de a celebra viața în toate formele ei, un simbol puternic al rădăcinilor și ramurilor.

 

[1] Despre activitatea și creația pictorului Alexandru Șainelic, vezi: Bibliografia selectivă.

Bibliografie

1.Tiberiu Alexa, U.A.P..  Anuala Artelor 2002, Uniunea Artiştilor Plastici Filiala Baia Mare – Primăria Municipiului Baia Mare, Baia Mare, 2002;

2.Tiberiu Alexa, U.A.P. 50. Anuala Artelor 2001, Uniunea Artiştilor Plastici Filiala Baia Mare – Primăria Municipiului Baia Mare, Baia Mare, 2001;

3.Tiberiu Alexa, Tîrg de Artă, Uniunea Artiştilor Plastici Filiala Baia Mare – Primăria Municipiului Baia Mare, Baia Mare, 1999;

4.Tiberiu Alexa, Mihai Muscă, Traian Moldovan, Centrul Artistic Baia Mare. 1896–1996/ The Baia Mare Artistic Centre. 1896–1996, Baia Mare, Muzeul Judeţean Maramureş – Inspectoratul pentru Cultură, 1996;

5.Mihai Muscă, Ghid de Artă Contemporană – Alexandru Şainelic, Muzeul de Artă, Baia Mare, 1994;

6.Tiberiu Alexa, Un deceniu de viaţă artistică la Baia Mare. 1984–1993/Une décénie de vie artistique à Baia Mare. 1984–1993, Baia Mare, Inspectoratul pentru Cultură al judeţului Maramureş, 1993;

7.Tiberiu Alexa – Mihai Muscă, A nagybányai művésztelep, Városi Galéria, Szolnok, 1991

8.Marius Tătaru, Prin ateliere, in: Revista Arta, XXX, 1983, nr.9;

9.Tiberiu Alexa, Maramureş • Expoziţie de artă plastică – Máramaros • Képzőművészeti Kiállitás, Albrecht Dürer Galéria, Gyula, 1982.

Dr.Botiș N. Enikő

Istoric și critic de artă

Muzeograf

Post a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Marți-Duminică: 10:00 ‒ 17:00
Accesul ultimului vizitator se face la 16:30
Luni: închis

12 lei – expoziţia permanentă + temporară (tot muzeul)
10 lei – expoziţia permanentă
5 lei – expoziţia temporară
30 lei – ghidaj
20 lei - taxa foto

3 lei – expoziţia permanentă + temporară (tot muzeul)
2 lei – expoziţia permanentă
1 leu – expoziţia temporară
30 lei – ghidaj
20 lei - taxa foto

6 lei – expoziţia permanentă + temporară (tot muzeul)
5 lei – expoziţia permanentă
3 leu – expoziţia temporară
30 lei – ghidaj
20 lei - taxa foto

Sari la conținut